Meniu site
Statistici

Total online: 1
Vizitatori: 1
Utilizatori: 0
Publicîtate
Principală » 2014 » Februarie » 21 » Modernizarea conţinutului şi a structurii lucrului ştiinţifico-metodic cu cadrele didactice este un imperativ al vremii
4:51 PM
Modernizarea conţinutului şi a structurii lucrului ştiinţifico-metodic cu cadrele didactice este un imperativ al vremii
Pedagogul are menirea de a le transmite celor tineri realizările valoroase acumulate de veacuri şi să educe generaţiile. Azi societatea n-are nevoie de un executant docil al indicaţiilor administrative, ci de un profesionist de înaltă competenţă care posedă cunoştinţe pedagogice profunde, cunoaşte cultura naţională şi pe cea universală, apt să ia decizii creative nestandarde, gata să lucreze în condiţiile realaţiilor de piaţă.



Materializarea acestei necesităţi depinde de doi factori principali: activitatea profesorului însuşi, care conduce autoinstruirea, şi eficienţa sistemului creşterii neîntrerupte a calificării. Altfel spus de lucrul metodic cu învăţătorul. În şcoală de aceasta se ocupă adjunctul directorului pentru munca de instruire. Anume el este una din figurile-cheie şi administrator al lucrului metodic, de el depinde munca eficientă a întregului colectiv pedagogic.

În perioada în care am lucrat ca profesoară şi adjunctă a directorului pentru munca instructiv-educativă m-am convins că în învăţământul actual a crescut necesitatea de cadre care sunt în stare să-şi modernizeze conţinutul muncii lor pe calea perfecţionării ei critice şi creatoare, a realizărilor ştiinţifice şi a experienţei pedagogice. De aceea organizarea lucrului ştiinţifico-metodic este una din direcţiile principale ale unui adjunct al directorului pentru munca instructiv-educativă.

Ce trebuie de făcut pentru ca fiecare pedagog să lucreze eficient? Desigur, este nevoie de o viziune nouă asupra structurii şi conţinutului lucrului ştiinţifico-metodic. Şi unul din scopurile principale este modelarea şi crearea pentru autorealizarea şi perfecţionarea personalităţii, în primul rând a pedagogului, iar apoi şi a elevului.

În prezent, cu condiţia lărgirii sferei activităţii informaţionale, o importanţă deosebită o are nu numai dezvoltarea comăpetenţei informaţionale a absolventului şcolii generale, ci şi cultura lui informaţională. Îndeplinirea acestei sarcini este numai în puterile unei şcoli cu pedagogi cu gândire înnoită. În şcoala noastră ei sunt profesorii experimentaţi Elena Ignatuş — profesoară de limba şi literatura ucraineană, Liubov Şcrobaneţ — profesoară de matematică, Natalia Şapcă şi Florea Şapcă — profesori de istorie şi jurisprudenţă, Eugenia Luchianiuc — profesoară de limba şi literatura română şi universală, Maria Bojescu — profesoară de biologie şi chimie.

Devin din ce în ce mai actuale noile abordări privind organizarea lucrului ştiinţifico-metodic în instituţia de învăţământ, în stare să crească conştiinţa profesională a învăţătorului, pentru ca el să poată moderniza conţinutul activităţii sale pe calea perfecţionării ei critice şi creative. La aceasta contribuie şi formele tradiţionale de lucrul metodic, precum întrunirile metodice, grupurile de creaţie, seminariile, practicumurile, dar şi formele de lucru noi. Printre formele moderne şi eficiente de lucru metodic (dar care la noi se folosesc prea puţin) sunt întrunirile la masa rotundă cu scopul schimbului de experienţă şi al discutării problemelor actuale ale predării materiilor şcolare, pregătirile de specialitate privind metodici şi tehnici pedagogice de predare concrete, master-clasuri, care au ca scop perfecţionarea pregătirii de specialitate a cadrelor didactice, asigurarea însuşirii practice de către ele a unor modalităţi noi de educaţie a şcolarilor, îmbogăţirea permanentă a experienţei lor în procesul formării propriului lor sistem de activitate.

De exemplu, este recomandabilă desfăşurarea de master-clasuri de confecţionare şi folosire a materialelor didactice, testelor, elaborare a etapelor lecţiilor de diferite tipuri, de rezolvare a problemelor. Nu mai puţin interesante consider a fi editarea buletinelor metodice şi organizarea grupurilor de creaţie. În felul acesta intensificarea lucrului cu pedagogii în şcoala noastră a dat rezultate bune. De mulţi ani elevii noştri cuceresc câte douăzeci de locuri de frunte la olimpiadele raionale şi tot atâtea — la concursurile de creaţie şi competiţiile sportive, cuceresc locul întâi la competiţiile regionale de turism. Învăţătorii-metodişti lucrează în grupuri de creaţie asupra manualelor şi ghidurilor pentru profesori şi elevi.

În particular, profesorii de istorii şi jurisprudenţă Natalia şi Florea Şapcă sunt autori ai traducerii în limba română a „Dicţionarului de termeni istorici” şi ai culegerii bilingve „Povestiri din istoria poporului român”. Afară de aceasta, mie personal mi-a fost extrem de interesant şi plăcut să fiu coautoare a manualului de limba română pentru clasa a 5-a, precum şi să traduc manuale de baze ale sănătăţii pentru clasele 1-3 şi 5.

Totodată, învăţătorii de la sat au anumite probleme sociale, care nu favorizează autoinstruirea lor. Este vorba despre gospodăria individuală, fără de care e greu să trăieşti, despre problemele în familie, despre suprasolicitarea cu lucrul cu hârtiile, alcătuirea diferitelor planuri netrebuincioase (în şcoală am constatat aproximativ 40 de felul acesta).

Există şi problema cadrelor tinere care vin la şcoală nepregătite în plan metodic şi care necesită de asistenţă din partea îndrumătorilor. Cu părere de rău, unii pedagogi cu experienţă nu vor să se autoperfecţioneze şi să lucreze în manieră nouă. Ca urmare, le este greu să lucreze şi adjuncţilor directorilor, îndeosebi din cauza suprasolicitării cu lucrul cu hârtiile şi a numărului mare de diferite concursuri la care trebuie să participe (în anul şcolar  trecut am constatat aproximativ 100).

Totuşi, sper că într-un viitor apropiat rezolvarea necesităţilor şcolii moderne va deveni realitate, iar învăţătorul de la ţară va fi din nou o persoană cu adevărat respectată, împlinită spiritual şi prosperă.

Marina ŞAPCĂ,

adjunctă a directului pentru munca instructiv-educativă, profesoară de limba şi literatura română la Şcoala generală de gradele I-III din Iordăneşti

***

În imagini: (sus) şedinţa întrunirii metodice a profesorilor de materii umaniste; jos — în timul orei de literatură română — „Conferință de presă”

Foto Iulia Ioneţ


Vizualizări: 412 | Adăugat de: Newday | Rating: 0.0/0
Formularul pentru autentificare
Căutare
Calendar
«  Februarie 2014  »
LnMrMrcJoiVnSaDm
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728
Arhiva materialelor
nanewday@mail.ru