Meniu site
Statistici

Total online: 1
Vizitatori: 1
Utilizatori: 0
Publicîtate
Principală » 2014 » Iulie » 4 » Descentralizarea puterii este un imperativ al vremii
12:12 PM
Descentralizarea puterii este un imperativ al vremii

Marţi s-a desfăşurat o întrunire la masa rotundă cu tema „Descentralizarea puterii — primul pas spre reformarea autoadministrării locale în Ucraina”. Este o temă în actualitate, despre care se vorbeşte mult. Fără schimbări în sistemul puterii executive şi a celei reprezentative sunt imposibile schimbări în alte sfere ale vieţii. Anume acest fapt l-a accentuat în deschiderea discuţiei preşedintele Consiliului raional Grigori Vanzureac, care i-a prezentat pe invitaţi — Igori Babiuc, directorul Centrului Bucovinean de tehnologii electorale şi expert al „Comitetului alegătorilor”, Igor Gavrada, candidat în ştiinţe politice, docent la catedra de politologie şi administrare a treburilor statului a UNS „Iu. Fedkovici”. 

Două eşecuri 
ale democratizării societăţii
În anul 1992 în sistemul ucrainean al administrării treburilor statului funcţia de preşedinte al comitetului executiv raional este schimbată cu una nouă, cea de Reprezentant al Preşedintelui Ucrainei, iar în 1994 au avut loc poate că singurile alegeri cu adevărat democratice în organele de autoadministrare locală, la care preşedintele Consiliului raional a fost ales prin vot general. Însă acest sistem al puterii, care insufla speranţe în dezvoltarea unei autoadministrări locale proeuropene, s-a menţinut în ţara noastră doar un an, după care conducătorii raionului şi regiunii aleşi democratic au fost schimbaţi cu şefi ai administraţiilor de stat. 
De ce s-a întâmplat aşa? Fiindcă conducătorul ales era greu să fie influenţat, în special demis şi în locul lui să fie numit cineva care putea fi şantajat permanent cu demiterea şi să i se dicteze anumite condiţii. Sistemul acesta există  până în prezent: în raion sunt doi conducători — a ramurii executive a puterii şi a celei reprezentative, care întotdeauna îşi puneau împuternicirile mai presus unul asupra celuilalt. Şi, deşi n-o spun prima oară, sunt gata să repet că această „competiţie” privind supremaţia a simţit-o întotdeauna cel mai bine redacţia ziarului raional, când secretarii de presă al fiecăruia dintre ei făceau publice informaţii despre activitatea primelor persoane ale raionului. Aşa a fost în timpul fiecărei guvernări în ultimii 20 de ani. Dar sperăm că în sfârşit a sosit vremea schimbărilor. De aceea actuala Concepţie de descentralizare şi reformare a puterii executive şi a celei reprezentative se dezbate pe larg în societate. Dar, există o problemă, la care expertul Igor Babiuc s-a referit în deschiderea mesei rotunde — temerea ca toate intenţiile de reformare să  nu rămână, ca în anul 2005, doar dezbătute, nu şi materializate. Acesta a fost al doilea după anul 1995 eşec plănuit al democratizării puterii. 
Cinci paşi 
ai reformării puterii 
şi organizării teritoriale
Pornind de la imperativele prezentului, Ministerul Dezvoltării Regionale, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunal-Locative, condus de viceprim-ministrul Ucrainei Vladimir Groisman, a elaborat Concepţia de reformare a puterii şi teritoriilor (ea este postată pe site-ul ministerului). De asemenea, au fost elaborate propuneri privind aducerea de schimbări în Constituţie. Politologul Igor Gavrada le-a făcut cunoscute deputaţilor şi funcţionarilor aparatului executiv al Consiliului raional principalele schimbări, care se prevăd a fi introduse în sistemul de administrare a teritoriilor şi a numit cinci paşi importanţi propuşi în Concepţie. 
Pasul 1. Stabilirea bazei teritoriale a organelor de autoadministrare locală şi ale puterii executive. Aici se propune acelaşi lucru ca şi în anul 2005 — comasarea comunităţilor teritoriale de nivel de bază. Se plănuieşte să se lase aproximativ 1600 de comunităţi locale în loc de circa 15 mii câte sunt în prezent.
Pasul 2. Delimitarea împuternicirilor organelor de autoadministrare locală de diferite niveluri. Să menţionăm că există trei niveluri — de bază, raional şi regional. În Concepţie deocamdată nu se spune nimic despre comasarea raioanelor (nivelul al doilea), cu toate că Igor Ostapovici admite că aşa ceva se va produce mai târziu în unele regiuni. La noi, în Bucovina, această  probabilitate este minimă. Regiunile, care urmează nivelul al treilea, rămân neschimbate. 
Delimitarea împuternicirilor trebuie să se facă după principiul subsidiarităţii, adică problemele cele mai de bază se rezolvă la nivelul  cel mai de jos. Ceea ce nu se poate rezolva acolo, se transmite mai sus. 
Pasul 3. Delimitarea împuternicirilor organelor de autoadministrare locală şi a actualelor organe ale puterii de stat. 
Pasul 4. Acesta prevede ca fiecărui nivel al puterii publice să i se stabilească un volum necesar de resurse: financiare, fiscale, logistice, economice etc. 
Pasul 5. Instituirea responsabilităţii organelor de autoadministrare lcoală nou create în faţa alegătorilor şi a statului. 
Să fie posibil 
al treilea eşec 
al democratizării?
La nivelul de bază comunităţile îşi vor alege comitetele executive. În localităţile ce fac parte din perimetrul unei primării oarecare vor fi starosti. Pentru ca o persoană să nu meargă la primărie după o adeverinţă, de exemplu, starostele rezolvă problema pe loc. La nivel de raion deputaţii vor alege preşedintele Consiliului raional şi vor forma comitetul executiv. În mod analog se va proceda şi la nivel de regiune. Deci, nu se propune ca şefii raionului şi regiunii să fie aleşi prin vot general, ceea ce le va oferi deputaţilor posibilitatea de a se grupa şi a-şi alege un preşedinte care să facă apoi lobby intereselor lor. După părerea mea, acesta este unul din marile neajunsuri ale Concepţiei. Nu va duce aceasta, oare, la un al treilea eşec al democratizării puterii locale? 
Administraţiile de stat raionale şi regionale vor fi desfiinţate şi în locul lor se vor introduce reprezentanţe ale statului, însă ele nu vor avea nici un fel de împuterniciri executoare şi vor avea patru funcţii: supravegherea şi respectarea legislaţiei, dezvoltării economice şi plănuirii ei, întreţinerea drumurilor de importanţă regională şi de stat în limetele teritoriilor, coordonarea activităţii organelor puterii executive. Aceste reprezentanţe sunt ceva de genul prefecturilor din România. 
Încă un moment al Concepţiei este acela cine şi ce trebuie să rezolve. Cele mai multe competenţe (12) urmează să le aibă comunitatea locală, între care asistenţa socială, organizarea echipelor de pompieri, amenajarea teritoriului, ajutorul medical de urgenţă şi primar, miliţia municipală, educaţia preşcolară etc. 
La nivel de raion vor fi patru competenţe: întreţinerea obiectivelor din proprietatea comună, ajutorul medical secundar (spitalele de azi), învăţământul specializat, infrastructura de transport de importanţă raională.
Pentru regiune se prevăd şase competenţe: întreţinerea obiectivelor din proprietatea comună, dezvoltarea sportului, culturii şi turismului, învăţământul specializat, ajutorul medical terţiar (spitalele regionale şi cele specializate), planificarea dezvoltării regionale şi infrastructura de transport de importanţă regională.
Pentru îndeplinirea acestor competenţe se prevede lăsarea a numeroase impozite la nivel local. Dar cum va fi, vom vedea, căci deocamdată aceasta este doar o concepţie. 
Participanţii  la masa rotundă au dezbătut destul de activ propunerile ministerului, iar invitaţii au răspuns la întrebări. 

Nicolae ŞAPCĂ
 Foto Petro Mitraniuc

 

 

Vizualizări: 93 | Adăugat de: heavymetal2006 | Rating: 0.0/0
Formularul pentru autentificare
Căutare
Calendar
«  Iulie 2014  »
LnMrMrcJoiVnSaDm
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Arhiva materialelor
nanewday@mail.ru